Prokletý rok | Recenze

By Booklover Niky - června 21, 2020

Ahoj, dnes tu pro vás mám další recenzi. Tentokrát na knihu Prokletý rok od Kim Liggett.

Prokletý rok (342 str.) - Kim Liggettová
hardback s přebalem - CooBoo

- MRAZIVÝ ROMÁN V DUCHU FENOMÉNU PŘÍBĚHU SLUŽEBNICE -

"O prokletém roce se nemluví. Je to zakázáno. Tvrdí nám, že máme moc vylákat dospělé muže z jejich loží, chlapce připravit o rozum a ženy žárlivostí přivést k šílenství. Věří, že naše kůže samotná vydává silné afrodiziakum, elixír mládí, esenci dívky na pokraji ženství. A proto nás vyhánějí, abychom svůj šestnáctý rok strávily v lesích daleko od domova, kde se zbavíme své magie, a teprve poté nám je dovoleno vrátit se do civilizace. Já  si ale mocná nepřipadám. necítím v sobě magii."

Šestnáctiletou Tierney Jamesovou čeká prokletý rok. Jako její ostatní vrstevnice ve vesnici bude muset přežít rok v divočině. Věří se, že mladé dívky mají magickou moc, kterou dokáží poblouznit i dospělého muže. Proto jsou v šestnácti letech vyhnány do lesů, kde se mají své magie zbavit. Avšak nikdo přesně neví, co se o prokletém roce děje, kromě dívek, které ho přežili, ty o něm ale nemluví.
Tierney svojí magii necítí, nepřijde si mocná. Doufá, že při Dni závojů, který je těsně před jejím odchodem a při kterém si mládenci z vesnici vyvolí svojí budoucí manželku, si ji nikdo nevybere. Nechce být k někomu do smrti připoutána, netouží být matkou v domácnosti, chce mít vlastní život a svobodu. Ale ať už se stane cokoliv, jedno je jasné, prokletý rok jí změní život navždy.

"Nikdo neřekne ani slovo, ale já vím, že si všechny říkáme, která z nás bude další na řadě. Otázka není jestli, ale kdy."

Kde jen začít? Tak prvně, jak jsem se ke knize dostala. Nebudu lhát, ale nechala jsem se zlákat obálkou, kromě toho mě navnadily i pozitivní recenze a fakt, že jsem tuhle knihu viděla všude na Instagramu. Musela jsem si ji přečíst. A dobře jsem udělala, protože tahle kniha byla úžasná. Tušila jsem, že se mi bude líbit, ale že se mi až tak dostane pod kůži jsem nečekala. Líbilo se mi, že neměla tradiční kapitoly, byla rozdělená do částí podle ročních období. Po grafické stránce je kniha skvěle zpracovaná - přebal, citát pod ním, předsádka, grafika u začátku každé části... Skvost!
Ale co samotný příběh? Musím říct, že jsem snad nikdy nic podobného nečetla. Kniha je přirovnávána k Příběhu služebnice, kromě toho mi někdy připomínala Hunger Games (pokud by se teda v kapitolu rozhodli, že do arény pošlou jenom holky). Prostředí, které je ovládáno muži a ženy jsou v podstatě jenom "čarodějnice", jejichž hlavním úkolem je rodit děti a starat se o domácnost. V knize bylo hodně metafor a symbolů, mnoho z nich ze skutečného života. Atmosféra byla úžasná - děsivá, dusivá a tajemná. Kniha mě pohltila, měla jsem pocit, že jsem součástí příběhu a užívala jsem si každou stránku. Vývoj příběhu byl úplně jiný než jsem čekala a bylo mnoho částí, které mě překvapily hned několikrát. Co jsem v knize už vůbec nečekala byla romantická linka, minimálně jsem nečekala tuhle romantickou linku. Překvapivě mi tam ale nevadila, zabírala jen malou část příběhu a vůbec mi nepřipadala rušivá. Konec mě šokoval a po dočtení jsem ho musela zpracovávat delší dobu. Stále nad příběhem přemýšlím a vím, že se ke knize určitě vrátím. Zatím je to jedna z nejlepších knih, kterou jsem letos četla. Tohle si musíte přečíst - 5/5*!

Prokletý rok - Kim Liggettová

Děkuji dobre-knihy.cz za zaslání knihy na recenzi!

Vám děkuji za přečtení,