Můj brácha se jmenuje Jessica | Recenze

By Booklover Niky - května 31, 2020

Ahoj, dneska tu mám další recenzi. Tentokrát je to můj názor na Můj brácha se jmenuje Jessica od autora knihy Chlapec v pruhovaném pyžamu.

 

Můj brácha se jmenuje Jessica (224 str.) - John Boyne
paperback - #Booklab


"Zavřel jsem oči a za několik minut jsem změnil rytmus svého dechu, aby to znělo, jako že spím. Ale s předstíráním spánku je ta potíž, že nemůžete otevřít oči, když slyšíte, jak si někdo otevírá další pivo, a další, a potom ještě jedno, a pak v slzách padá do postele a vy musíte počkat, dokud konečně neusne, a teprve pak vstanete a zhasnete všechna světla. A nemáte šanci říct promiň."
 
Hlavní postavou knihy je třináctiletý Sam Waver. Jeho o 4 roky starší bratr se jmenuje Jason. Sam k němu celý život vzhlížel, protože jeho bratr je přátelský, oblíbený, hraje fotbal, má holku... Zkrátka ho Sam obdivoval. Byl vším, kým chtěl Sam být. Sam neměl mnoho přátel, ve sportu nevynikal a ani nebyl zdaleka tak populární jako jeho bratr. Všechno se ale obrátí vzhůru nohama, když Jason celé rodině oznámí, že se necítí jako kluk, ale jako holka. Jejich ambiciózní rodiče považují tuto novinu za "úlet" a "přechodné období" a Sam je zmatený a neví, co si má myslet. Co byste dělali, kdybyste zjistili, že váš starší brácha je ve skutečnosti vaše sestra?

" 'Žádný Jason není,' řekl jsem znovu, ale tentokrát tišším hlasem a podíval jsem se doprava, na člověka, kterého jsem miloval a obdivoval celý svůj život. 'Můj brácha se jmenuje Jessica.' "
 
Tato kniha mě zaujala už svým názvem, podle kterého jsem usoudila, že se asi bude jednat o příběh s transgender tematikou. Když nad tím tak přemýšlím, tak je to snad první young adult román s transgender tematikou, který jsem kdy četla a upřímně jich ani moc neznám. Jsem ráda, že se někdo věnuje podobných tématům zvlášť v young adult literatuře. 
Kniha je vcelku krátká, má něco málo přes 200 stran, a také je čtivá. Já ji přečetla asi za 2 hodiny. Líbilo se mi, že je příběh psán z pohledu mladšího bratra Sama, a tak jste jako čtenář mohli pozorovat, jak tuto změnu on a zbytek rodiny prožívá. Bylo zajímavé sledovat vývoj rodinných vztahů v průběhu knihy a jaký efekt tato zpráva na jednotlivé členy měla. Každý reagoval jinak a každý se s tím snažil i jinak vypořádat. Kromě transsexuality se v knize řeší i šikana, politika a přátelství.
Celkově se mi kniha líbila. Byly chvíle, kdy mě kniha opravdu dojala. Není to sice ten nejlepší young adult román, co jsem kdy četla, ale o to tady ani moc nejde. Tato kniha má skvělou myšlenku a pokud si chcete přečíst něco oddechového na jedno odpoledne, zkuste sáhnout po této knize. Doporučuji nejen náctiletým, ale i dospělým. Hodnotím 4/5*

Můj brácha se jmenuje Jessica

Za knihu děkuji #Booklab.


Děkuji za přečtení,
- Niky

  • Share:

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Kniha mě sice neláká, ale moc mě těší, že se podobná tématika dostává i do knih pro mladé. Je důležité bořit stereotypní vnímání. Je ale docela nutné umět to uchopit správným a citlivým způsobem.

    OdpovědětVymazat