V zajetí zimy | Recenze

By Booklover Niky - května 03, 2020

Ahoj, mám tu pro vás recenzi na novou knihu od Naomi Novik, V zajetí zimy.

V zajetí zimy (478 str.) - Naomi Noviková
paperback - Nakladatelství Host

"Skutečný příběh není ani z poloviny tak pěkný jako ten, který jste slyšeli. Ve skutečném příběhu chtěla mlynářova dcera s dlouhými zlatými vlasy lapit urozeného pána, prince, bohatého synáčka, a tak šla k lichváři a půjčila si prstýnek a náhrdelník a vyšňořila se na slavnost."

Kniha se odehrává v litevském prostředí lichvářů. Hlavní hrdinka Mirjem je lichvářova dcera. Její otec však není zrovna ideálním adeptem na lichváře roku. Není moc průbojný, každému rád půjčí, ale neumí si pak říct o splátky. Jejich rodinu tak dostává pomalu ale jistě do chudoby. Mirjem se rozhodne vzít věci do svých rukou a zakročit. Začne obcházet své zadlužené sousedy a vymáhat staré dluhy. Zjistí, že má na tuto práci opravdový talent. Její cílevědomost a ctižádostivost jsou na tuto práci jako dělané. Po vsi se rychle rozkřikne, že dokáže měnit stříbro na zlato. Pověsti o Mirjeminých schopnostech se dostanou až ke králi Staryků, panovníkovi obávaného rodu nadpřirozených bytostí, které přicházejí se zimou a prahnou po zlatě. Příběh se postupně začne proplétat i s jinými osudy. Wanda je prostá dívka z vesnice, jejíž otec si nemůže dovolit splatit svůj dluh, proto tedy začne pracovat pro Mirjem, aby otcův dluh vypracovala. Šlechtična Irina se má zasnoubit s mladým carem Mirnatiem, který má jedno velké tajemství. Takové, které by mohlo zničit celou zem...

"Opět si nespokojeně zabručel, ale byl tak rozptýlený, že mu na tom nezáleželo: vítr mu chladně zavřískl do obličeje jako ostří nože a on se otočil a vymrštil se proti němu, skoro jako by ho mohl lapit rukama. A možná to i dokázal, protože ve výskoku napřáhl roztažené ruce, jako by chtěl obejmout vzduch, a ke mně za jeho zády zavanul teplý vítr. Odspěchal mezi stromy směrem k řece a jeho nohy po sobě zanechávaly vzdálené, hluboké stopy, které sahaly až k čerstvé zelené trávě, jež byla pod sněhem pohřbená, a s každým dalším krokem ze země stoupala vlhká vůně jara. Dokonce i poté, co se mi ztratil z dohledu, se ty tající stopy zvětšovaly a pohlcovaly sníh mezi sebou."

Minulý rok jsem od autorky četla Ve stínu Hvozdu (odkaz na recenzi zde), tahle kniha byla originální a její zápletka byla skvělá. Moc jsem se těšila na další autorčinu knihu. Téma folklóru a slovanské mytologie mě bavilo od první stránky. Autorka opět vytvořila skvělý a neotřelý svět. Postavy se mi líbily snad ještě více než Ve stínu Hvozdu. Mirjem, Wanda i Irina jsou všechno silné hrdinky, každá je však úplně jiná. Liší se svojí společenskou vrstvou i povahou. Bavilo mě sledovat všechny jejich příběhy, ale nejvíce mě asi bavil pohled Mirjem. Mirjem je židovka, autorka tak zakomponovala do knihy i antisemitismus, což je něco, co se v young adult literatuře nevyskytuje úplně běžně. Líbilo se mi, že po celou dobu nebylo jasné, kdo je hlavní záporák. Ve stínu Hvozdu tomu bylo podobně. Naomi Novik má osobitý styl psaní, který nebude sedět každému, ale mně se neuvěřitelně zalíbil. Obě knihy byly čtivé a na konci plné zvratů. Taky mi vyhovuje, že se jedná (stejně jako u Hvozdu) o standalone, neboli samostatný román, a ne o sérii. Poslední dobou vychází samé fantasy trilogie a je příjemné si přečíst i něco jiného. Kniha je dost obsáhlá a řekla bych, že příběh je tak akorát dlouhý, takže série opravdu není potřeba. Naopak možná by někomu kniha mohla přijít chvílemi zdlouhavá. Mě bavilo sledovat příběhy všech hrdinů a ráda jsem se vracela do slovanského mýtického prostředí, takže mi ani nevadilo, když se chvíli nic nedělo. Romantika byla v knize jen okrajově, ale to mi vyhovovalo. Byl to přesně ten typ vztahu, který mě baví v knihách sledovat. A konec byl úžasný! Pokud vás baví knihy typu Medvěd a Slavík a Dívka ve věži, pak si rozhodně přečtěte i knihy od Naomi Novik. Hodnotím 5/5* - rozhodně se ke knize v budoucnu vrátím.

Děkuji hostbrno.cz za knihu. Můžete ji zakoupit zde.

HOST nakladatelství

Děkuji za přečtení. Do komentářů mi můžete napsat, jaká kniha se vám líbila nejvíce v dubnu nebo pokud jste četli nějakou z knih od Naomi Novik, jaký na ni máte názor :)