Mimo dosah | Recenze

By Booklover Niky - března 28, 2019

Ahoj, dneska bych vám ráda představila knihu od autorky Samanty Schweblin, Mimo dosah.

Mimo dosah (136 str.) Samanta Schweblin
hardback s přebalem - Argo

Asi jako červy. Jaké červy? Jako kdybys měla všude červy.

Amanda je připoutána k nemocničnímu lůžku. Něčí hlas jí šeptá do ucha a snaží se ji navést ke zlomovému bodu. V průběhu knihy nám Amanda líčí události, které nastaly za poslední dobu se záminkou, že na něco narazí. S každou další stránkou získáváte chybějící díl skládačky k tomu, abyste zcela pochopili, co se děje. Avšak Amanda nemá moc času, musí najít zlomový bod co nejrychleji, protože pak už bude moc pozdě. Postmoderní vícehlasá hypnotická novela, která se čte jedním dechem.

Popostrkuju tě dopředu, vidíš? Ano. Čeká tě poslední námaha. To poslední, co se stane.

Výsledek obrázku pro mimo dosahPáni. Nevím, jak jinak bych své pocity po čtení popsala. Nikdy jsem asi nečetla nic podobného, výjimkou jednoho autora. Tato kniha mi připomněla Edgara Allana Poea. Od něj jsem četla sbírku povídek. Mimo dosah, ale také není úplně přesně jako povídky od E. A. Poea. Má svoje kouzlo a autorka používá prvky, které se tenkrát v knihách nevyskytovali. Ale ten "nádech" mi zkrátka připomněl Poea - to tajemno, mravenčení při čtení, stejně se zabývá i složitými tématy a donutí vás k přemýšlení. Hodně mě bavila retrospektivní kompozice - sledovali jsme Amandu v nemocnici (konec) a ta nám vyprávěla příběh od začátku. Postupně si tak můžete příběh složit v hlavě jako skládačku. Nejedná se o jednoduchý příběh, i přestože má kniha 130 stran, tak se v ní najdete mnoho témat k zamyšlení. Myslím si, že je to ten typ knihy, který i když čtete víckrát, pokaždé objevíte něco nového. Já jsem ráda, že jsem si knihu přečetla a rozšířila si tak obzory. A vám, ať už čtete jakýkoliv žánr, ji mohu taktéž doporučit. Hodnotím 4,5/5*.

Za knihu děkuji kosmas.cz.

Knihu lze zakoupit zde.