Lolita | Recenze

By Booklover Niky - května 22, 2019

Ahoj, dnes tu mám recenzi na jednu klasiku. Představuji vám Lolitu od Vladimira Nabokova.

Lolita (381 str.) - Vladimir Nabokov
paperback - Knihy Paseka

Byla Lo, prostě Lo, každé ráno, kdy vstoje a v jedné punčoše měřila metr padesát. Lolou byla v kalhotách. Dolly jí říkali ve škole. Jako Dolores se podepisovala. V mém objetí však byla vždycky Lolitou.

Kniha je v podstatě zpovědí čtyřicátníka Humberta Humberta, který vypráví svůj životní příběh. Popisuje svoji lásku k "nymfičce" Dolores Hazeové (přezdívané Lolita). Co ho vedlo k tomu, aby se zamiloval do mladičké dívky a jak ho zamilovanost dovedla až k erotické posedlosti? Kdo jsou vůbec nymfičky, které Humbert Humbert líčí? Přečtěte si ve strhujícím psychologickém románu, který se stal klasikou už před mnoha generacemi. Lolita nestárne.

Vstoupila do mého světa, umbrové a černé Humbertovy říše se zbrklou zvědavostí, zběžně si ji prohlédla a s pobaveným úsměškem pokrčila rameny: a mně teď připadalo, že se chystá od ní odvrátit s čímsi, co nemělo daleko k obyčejnému odporu.

Výsledek obrázku pro lolita paseka
 Před čtením jsem úplně nevěděla do čeho jdu. Brala jsem Lolitu trochu jako výzvu a vůbec jsem netušila, jestli se mi bude nebo nebude líbit. Poslední dobou se snažím číst více z klasické literatury, a proto, když jsem dostala nabídku ji zrecenzovat, jsem Lolitu neodmítla. Musím říct, že při čtení i teď po dočtení z ní mám rozporuplné pocity. Co oceňuji je psychologické vykreslení charakterů, zvláště tedy Humberta Humberta. Kniha je plná zajímavých myšlenek a filosofických otázek, které vás donutí se zamyslet. Celkově si myslím, že napsat knihu o vztahu dospělého muže prakticky s dítětem, chce kuráž a doposud jsem nečetla knihu, která by byla natolik kontroverzní. Nabokov má osobitý styl psaní a líbilo se mi, že kniha byla místy i humorná a ironická. Na mě tam někdy bylo až moc popisných částí, které mi přišly zdlouhavé. Není to jednoduché čtení a rozhodně si myslím, že je to kniha, ke které se ještě vrátím. Je to ten typ literatury, do které musíte dozrát, a proto tuhle knihu budu asi za 5 let vnímat trochu jinak. Jsem ale velmi ráda, že jsem si ji mohla už teď přečíst v tomto novém kabátku od Paseky. Hodnotím ji 3,8-4
/5*.

Děkuji kosmas.cz za knihu!

Nové vydání Lolity si můžete zakoupit zde.